2019. ápr 16.

BorYssza Krónika – Kékfrankos Április 2019

írta: László Vágó
BorYssza Krónika – Kékfrankos Április 2019

Blaufränkisch vs. Kékfrankos, nem a győzelem a fontos!

Ebben az évben a határon túlról is érkeztek kékfrankos, azaz blaufränkisch borok. Sőt a Weinhäusel Borászat (Sopronnyék/Neckenmarkt)  Blaufränkisch Sonnensteig 2017 bora beverekedte magát a TOP10-ben. És nem is méltatlanul. A blaufränkisch-ket bemutatta és a pincét képviselte Zsanett Wienhäusel, Christian Weinhäusel borász felesége képviselte. Mivel korábban jártam náluk, mindenki figyelmében ajánlom a Weinhäusel Borászatról vagy a linken található a cikkemet.

A Kékfrankos kóstolón 68 borászat, 13 borvidékről hozta el kékfrankosát. Eljöttek az ismert kisebb és nagyobb borászatok. Két pincészetet is találtam, melyek számomra teljesen ismeretlenek voltak és igen csak izgalmas tételeket kóstoltattak. Az egyik a Toronyi Pincs Szekszárdról, a másik a René’s Winery Heaven Gyöngyöstarjánról. Szerencsére így még tovább színesedet a magyarországi kékfrankos választék, számomra is. Igazán kellemes meglepetés volt nekem az is, hogy a Mátrai borvidék tovább pirosodik. Hiszen 6 pincészet is elhozta a kékfrankosait. Sőt Juhász René egy 3 tételből álló vertikális kóstolóban is részesített. Jól elbeszélgettem Renével. Sok mindent megtudtam róla, a borászatáról és az elképzeléseiről. Viszont így nem koncentráltam eléggé a boraira. Remélem lesz lehetőségem kóstolni és visszakóstolni borait. René 6 ha-n termeszt szőlőt és készít bort. Fajtaállományába tartozik a kékfrankos, a biborkadarka, a zweigelt, a cabernet sauvignon, a cabernet franc, a syrah, az otello, a portugieser kék szőlők és a chardonnay, az ottonel muskotály, az irsai olivér, a rizlingszilváni fehér szőlők.
Volt egy másik érdekes élményem a Günzer Családi Birtok standjánál. Itt Günzer Norman mutatta be boraikat. Be kell vallanom, hogy egyik nagy kedvencem a Günzer Ördögárok 2009 cuvée (merlot, cabernet franc, cabernet sauvignon). Nagy örömmel hallottam Normantól, hogy a pincészet a saját tartalékaiból felszabadított egy nem túl nagy mennyiséget ebből a borból és hamarosan forgalomba kerül. Sikerült néhány palackot nekem is lefoglalnom. Közben természetesen megkóstoltam a kiállított kékfrankosokat is. Itt is egy 3 tételes vertikális borsor sikerült végig kóstolnom. Ami természetes volt, hogy mind a három tétel (2017, 2016, 2015) nagyon szép és hibátlan volt. Ami meglepő volt számomra, hogy fiatalsága ellenére a Günzer Kékfrankos 2017 tetszett a legjobban. Már most is, a frissessége ellenére, nagyon komplex, harmonikus. Véleményem szerint ebben a borban óriási potenciál van. Nagyon szépen elkészített nedű. Remélem lesz lehetőségem folyamatosan kóstolni és figyelemmel kísérni a fejlődését.
Még egy izgalmas élményem volt a Dúzsi Pincészet asztalánál. Szalai Gyula sommelier-t, aki a pince képviseletében kóstoltatta a borokat, elég régen ismerem és megbízom ízlésében, ítéletében. Mutatott egy Kékfrankos 2017 hordómintát a Görögszó dűlőből. Amikor kortyoltam, szinte elakadt a lélegzetem. A bor, jelenleg, érezhetően az élete elején jár, de jelentős potenciált mutat és ezek az előjelek voltak a döbbenetesek. Azt gondolom, hogy egy kivételes bort kóstoltam és igyekszem a különböző fejlődési szakaszaiban visszakóstolni. Gyula SEGÍTS ebben!!!

A sétáló kóstoló mellett több izgalmas is volt, ahol sok érdekes információt megtudhattunk.
Az első, Sebestyén Csilla, DipWSET, borász előadása: Szekszárd Palackban címmel. Ezen megismerkedhettünk a Szekszárdi borvidék szakmai és marketing fejlődésével, a borvidéki borászok szinte egyedülálló együttműködésével, a szekszárdi palackba kerülő tételek bírálatával és kiválasztásával.  Ennek egyik eredményével a szekszárdi palack történetével és fejlesztési elképzeléseivel, mint az egységes kapszula.
A második, Simon Cecília, főborász előadása: A Tűzkő Talentum Titka címmel. Sajnos ezen igazoltan hiányoztam, bort kóstoltam.
A harmadik, Kis-Gadó Dániel, Weingut Martin Pasler borász előadása: Blaufränkisch: a sógorok hordói címmel. Van-e és mi a különbség a magyar kékfrankos és az osztrák blaufränkisch között. A kérdés nem dőlt el. Azonban képet kaphattunk az osztrák ill. burgenlandi hegyközségi rendszerről és az osztrák borászok életéről, nehézségeiről.

Magyar bort inni élvezet, magyaroknak dicsőség!

Vágó László
borélmény szakíró
vagol_foto_382_480.jpg

Szólj hozzá