2019. júl 16.

GasztroSopron Bortúra Sopronon kívüli vendégekkel

írta: László Vágó
GasztroSopron Bortúra Sopronon kívüli vendégekkel

Soproni éttermek és borászok megmutatták a világ egy másik kis boros részét

Egy új boros esemény bukkant fel a rendezvények palettáján. Idén június elején először rendezték a Gasztro Sopron Bortúrát. Nagy szerencsémre ebben az időben Fertőrákoson voltam és élveztem a Barlangszínház előadásait. Azonban egy ilyen eseményt nem hagyhattam ki.
A Gasztro Sopron Bortúra lényege a következő. Sopron 11 vendéglátóhelyén egy helyi, Sopron borvidéki és egy vendég borász mutatta be és kóstoltatta borait. Emellett minden vendéglátóhely borfalatokkal is készült a bortúrázó borbarátok számára. Saját számításaim szerint a bortúra hossza kb. 6,5 km volt, mely a tervezett 22:00 óra zárásig teljesíthetőnek tűnt.

Ez az első ilyen rendezvény, persze a kezdési gyermekbetegségekkel, pl.:
Az esemény kezdését 14 órára hirdették meg. Én kissé bizalmatlanul du. 3 órakor vettem meg a jegyet a kóstolóra és kaptam meg a karszalagot és a kóstoló poharat. Azonban csak a harmadik kísérletre sikerült olyan helyre jutnom, ahol tudtam kóstolni. Volt olyan hely, ahol nem tudták mi a kiöntő edény (köpőcsésze) és egyéb apróságok.
Leküzdve a kezdeti nehézségeket igazán nagyszerű borokat sikerült kóstolnom. Az is kiderült, hogy a szervezés is rendben volt. Ami emellett nagyon tetszett, hogy többségében a borászok maguk is jelen voltak és kóstoltatták a boraikat. Még a távoli borvidékekről is. A bortúra és a kóstolás „nehezített” körülmények között zajlott. Ez nem a szervezők, nem a befogadó vendéglátóhelyek és nem a borászok miatt volt. Egyszerűen az időjárás szólt közbe és okozta az extrém feltételeket, azaz a közel 35 °C hőmérsékletet. Kitűnő borászatok képviseltették magukat boraikkal az eseményen. Azonban a kínálatra nem csak a könnyű nyári borok voltak a jellemzők. Ezért sajnos én is a tervezettnél hamarabb „kidőltem”. Pedig a bortúra normál körülmények között megoldható volt. Hiszen az útvonalat megszakítás nélkül kb. 1,5 óra alatt be lehetett volna járni. Persze a kóstolással és beszélgetésekkel a borászokkal kicsit több idő, de a tervezett 22.00 óráig megoldható lett volna. Teljesítményem 7 megálló, 17 bor és rengeteg víz. Azonban nem szeretnék senkit kihagyni a részt vevők közül. Sőt elnézést kérek azoktól, akikhez nem jutottam el. Ezért itt a teljes hivatalos lista.

  • Harrer Chocolate - Weninger pincészet-Rozmaring pince (Pannonhalma)
  • Hotel Sopron - Linzer-Orosz pincészet - Hofstätter (Burgenland)
  • Solo Restaurant - Garger Imre-Babarczi pince (Pannonhalma)
  • All Star Bowling - Jandl pince-Holdvölgy pincészet (Tokaj)
  • Tastevino - Wetzer Péter-Spiegelberg (Somló)
  • Jégverem Fogadó - Bónis-Reitter borászat-Borbély pince (Balaton)
  • Erhardt étterem - Zachár Ági-Weinhäusel (Burgenland)
  • Event Garden (Előkapu) - Gangl pince-Pántlika pincészet (Balaton)
  • Kultúrpresszó - Steigler-Jackfall (Villány)
  • El Gusto (Várkerület) - Luka pince-Kristinus Borbirtok (Balaton)
  • Volt Cafè - Ráspi-Sanzon (Tokaj)


A fentebb vázolt körülmények miatt nem voltam 100%-ig ura az érzékszerveimnek, ezért elnézést, az értékelés elmarad. Azonban egy bort szeretnék megemlíteni. Az Erhardt étteremben egy kicsit megpihentem és ettem valamicskét. Nagy örömömre újra láttam Zsanett Weinhäuselt (Weingut Weinhäusel, Neckenmarkt/Sopronnyék Burgenland) és kóstoltam borait, mint vendégborász. Az ő borait már korábbról ismerem és igazán kedvelem. A helyi soproni borász, eddig számomra ismeretlen, Zachár Ágnes volt, a Zachár Borászattól. Kóstoltam tőle egy Chardonnay 2017-t. A poharamba egy illatában közepes intenzitású mézes virágos, fehér gyümölcsös ízkavalkád került, mely már így fiatalon is komplex és harmonikus volt. Megkóstolva a bort az illatban megjelenő jegyek töltötték meg a szám és orrom minden ízlelőjét. A 13,5% alkoholja ellenére jó ívású, kiegyensúlyozott volt. Nagyon szép, harmonikus, megfelelően vastag testű és hosszú korttyal búcsúzó italt kóstolhattam.

Egy story a végére. Az utolsó állomásomon, Tastevino-nál a vendég borász Stephan Spiegelberg volt. Miközben kortyolgattam a poharamba levő fantasztikus Spiegelberg Olaszrizling 2017 bort, Stephanhoz odalépett egy hölgy. Mondta, hogy valami könnyű bort, esetleg rosé-t kérne és hozzátette - a férje azt szereti. Stephan rezzenéstelen arccal azt felelte – Ilyet itt nem kaphat, de kóstolja meg az olaszrizlinget és rám mutatva, ő is azt kóstolja. A hölgy ivott egy kortyot, a szeme elkerekedett, majd hátraszólt a férjének – Drágám ezt meg kell kóstolnod! Azt nem tudom, hogy Stephan charme-ja vagy a bor vagy mindkettő együtt bűvölte el a hölgyet. Azt sem tudom, hogy folytatódott a történet, mert én tovább mentem elégedetten a poharamban Spiegelberg Hárslevelű 2017 nedűvel.

A nehezített körülmények ellenére nagyon jó hangulatú, minőségi rendezvényen vehettem részt Sopronban. Köszönet a rendezőknek, a 11 vendéglátóhelynek és a 22 borásznak.

Nem fenyegetés, ígéret: Jövőre veletek ugyanitt!!!

Magyar bort inni élvezet, magyaroknak dicsőség!

Vágó László
borélmény szakíró
vagol_foto_382_480.jpg

Szólj hozzá