2014. aug 19.

TOULOUSE-LAUTREC ÉS TŰZKŐ BIRTOK EGY PROGRAMBAN

írta: László Vágó

Ez egy családi KultúraLaBor programnak indult, de kifogtunk egy ARANYHALAT és ő megajándékozott minket egy kellemes nappal.

KULTÚRA

A Szépművészeti Múzeumban egy nagyszerű és lenyűgöző kiállítást Henri de Toulouse-Lautrec műveinek válogatását láttunk. A bemutatott remekművek litográfiák és rézkarcok voltak. Mindegyikre jellemző Toulouse-Latrec zsenialitása és egyedi stílusa.

Ami számomra kicsit furcsa volt!?
A kiállítás tájékoztatója szerint a legutóbbi nagy léptékű Toulouse-Lautrec kiállítás a Szépművészeti Múzeum Toulouse-Lautrec gyűjteményből 1964-ben, azaz ötven évvel ezelőtt volt. És ráadásul ez a mostani is csak válogatás. A megtudott információk szerint Toulouse-Latrec életének utolsó 10 évében litografiák, rézkarcok az 1910-s évek elején kerültek a Szépművészeti Múzeum birtokába. Ezek után csak feltételezni még elképzelni sem tudjuk milyen kincsek rejtőzhetnek még a raktárakban.

GASZTRONOMIA és VÁLLALKOZÁS

Az Aranyhal Étteremben ebédeltünk Zuglóban. Őszintén szólva nosztalgiáztam egy kicsit. Visszaemlékeztem gyerekkoromra, amikor szüleimmel sokszor ettünk ebben az étteremben. Ez azt jelenti, hogy néhány évtizede működik. Most is kockás az abrosz, nagyon jól főznek és udvarias a kiszolgálás. Az árak sem rosszak. Nagyon kellemes meglepetés volt számomra, hogy egy gyerekkori emlék nem szűnt meg, hanem még most is működik és szemmel láthatóan sikeres vállalkozás.

Választott ételek:
- Francia hagymaleves sajtos crutonnal - Sistergős harcsafilé, petrezselymes burgonyával
- Finom húsleves gazdagon csirkehússal, zöldségekkel és csigatésztával - Rácponty

Mivel az étlapot már előzetesen tanulmányoztuk az interneten, mind a ketten a hal étel mellett döntöttünk. Ismertük és betartottuk a mondást. A halhoz bort kell inni, nehogy azt higgye a kutya ette meg.

A borlapot böngészve fedeztem fel a Tűzkő Birtok borait. Természetesen „meggugliztam”.

BOR

A Szekszárdi borvidék Tűzkő Birtok honlapjáról az alábbiakat is megtudtam.
A bátaapáti Tűzkő Birtok története az 1990-es évek elejére nyúlik vissza.
Ebben az időben Magyarországon elég nagy változások következtek be, a rendszerváltás. Ez a rendszerváltás borrendszer-váltást is jelentett. Szerencsére a mennyiség átváltozott minőségbe. Privát pincészetek alakultak, valós bor- és szőlő piac kezdett kialakulni. Megjelentek a befektetők is, akik lehetőséget láttak a magyar borvidékek hagyományaiban, a borkultúra tradicióiban és a magyar termőföld minőségében és a kedvező éghajlati adottságokban. A külföldi beruházok leginkább Tokajban igyekeztek a „boriparba” befektetni.
„A Tűzkő Birtokban Piero Antinori és Jacopo Mazzei márkik láttak fantáziát. A globális Antinori-birodalomnak szüksége van a Toszkánára emlékeztető, szelíd pannón dombokból fakadó, üde bátaapáti borokra. Antinori márki a világ egyik legnagyobb borembere, aki 2000-ben döntött úgy, hogy átveszi a Tűzkő Birtok irányítását. A márki a modern olasz bor megteremtője. Ő volt az, aki a hetvenes években forradalmi újításokat vezetett be az itáliai borászatba és a híg latin asztali italok szintjéről a világ élvonalába emelte a toszkán borokat. Ám a mély, súlyos és világhíres toszkán vörösök mellé kiváló minőségű, illatos-ropogós fehérek is kellenek, ezek forrását a márki a Tűzkő Birtokon találta meg. Antinori az egész világon rendelkezik szőlőbirtokokkal: Toszkána és Umbria mellett Máltán, Chilében, Kaliforniában, Washington államban vagy Chilében, a glóbusz legjobb dűlőin készíti legendás borait. E ragyogó társaságba tartozik a bátaapáti Tűzkő Birtok.”

Az alábbi a borokból kóstoltunk mi is.

- Tűzkő Birtok Riesling
Tűzkő Riesling egy nagyon szép savgerincű, könnyed és illatos bor. Pont olyan, mely egy finom ebéd mellé illik. Szép, halvány szalmasárga színű, tiszta illatú bor. Izében gazdag, érezni benne a friss gyümölcsöket, melyek közül számomra határozottan a Mariska barack dominált.

- Tűzkő Birtok Kékfrankos Rosé
Tűzkő Kékfrankos Rosé szintén nagyon jól illett az ételekhez. Színére a halvány lazac szín volt a jellemző. Illatában érezni lehetett enyhe eper, szeder ízt. Izére jellemző az gyümölcsösség. A bor fogyasztásakor apró buborékok, finom pezsgés kényeztette a nyelvet a finom eper íz mellett.

Mindkét bor kitűnő választás volt a hal étekfogások mellé.

Egy kérdés az olvasónak. A gasztronómia részben két menüsort írtam le. Melyik menüsort ettem én és melyiket a feleségem?