2015. máj 17.

KLASSZIKUS HELYSZÍNEN ÚJDONSÁGOKKAL TELI VOLT A TAVASZI BORKERT

írta: László Vágó
KLASSZIKUS HELYSZÍNEN ÚJDONSÁGOKKAL TELI  VOLT A TAVASZI BORKERT

Nosztalgizáltam a Hotel Gellértben

Amikor úgy döntöttem, hogy elmegyünk a Tavaszi Borkert KULTÚRALABOR eseményre, melyet a
borespiac_logo_kicsi.jpg
szaklap szervezett, őszintén kicsit nosztalgiáztam. Eszembe jutott az előző évi házassági évfordulónk, melyet titkosan szerveztem feleségem számára szintén a Hotel Gellértben.
(http://bor-vallalkozas.blog.hu/9999/12/31/titkos_akciot_szerveztem_a_gellertben)
A helyszínben most sem csalódtam.

vállalkozás_logo.jpg
VÁLLALKOZÁS

Sok borászat jelent meg és mindegyik legalább 4 tételt kínált kóstolásra. Szerintem negyven borászat nem volt ott. Viszont voltak sztárborászok is, pl. Spiegelberg István.

A beharangozóban gasztrónomiai élményeket is ígértek. Annyiban igaz volt, hogy a Gellért konyhája kitett magáért. Voltak nagyon finom dolgok 1 000-1 400 Ft-s áron. Viszonyt ebben a témában egyéb élmény nem volt. Viszont a résztvevők nagyon is leleményesek voltak. Láttam mini pereceket, mogyorót, stb. Még néhány dolog, ami nem igazán tetszett és javításra szorul. Nagy kevés „köpőcsésze” volt kitéve. Igaz volt víz szinte minden kiállító asztalon, de 5 literes kiszerelésben. Próbáltatok egy ilyen óriási palackból beletalálni egy kis borospohárban. Hát nem könnyű és úgy láttam a többség sikeresen leküzdőtte ezt az akadályt, mert nem láttam sok nagyobb tócsát az asztalokon és alattuk. Nem mindenhol hűtötték a fehér borokat és a rosékat. Ezektől eltekintve mind a terem, mind a számunkra megnyitott terasz megfelelő helyet biztosított a borok kóstolásához.

bor_logo.jpg
BOR

Nem akartam és nem is kóstoltam minden bort. Próbáltam szemezgetni és a számomra izgalmasabb darabokat, újdonságokat megkóstolni. Bevallom őszintén sokkal több igazán jó, esetleg kiemelkedő borra számítottam. Az is igaz rossz bort nem ittam, de felejthetőt annál többet. Ezek közül csak egyről szeretnék szólni, a már említett Spiegelberg Borpince (http://spiegelberg.hu/) Juhfark 2011 tételéről. Korábban már több Spiegelberg bort, főleg furmintot kóstoltam. Furmintban Ő az élvonal egyik kiemelkedő szereplője. Ezért azt gondoltam, hogy most nem furmintot, hanem szintén a Somló egy jellegzetes fajtáját kóstolom meg a Juhfarkot. Nekem csalódást okozott. Igaz színében, aromájában és ízében hozta a fajta jellegzetességeit, de egy 2011-s tételhez képest nagyon enyhén, gyengén. A fajtára jellemző könnyedség, illatosság ezt a bort nem igazán jellemezte. Gondolom az is közrejátszott a negatív élményben, hogy nem volt hűtve a bor.

Most megkímélek mindenkit az összes kóstolt, átlagos-közepes minőségű bor elemezésétől. Viszont szeretnék két bort megemlíteni, melyek nagyon ízlettek és mély nyomokat hagytak bennem. Sőt az azonnal vásárlás mellett döntöttem, de az eseményen nem volt sajnos erre lehetőség.

Az egyik a Dúzsi Tamás és Családja Pinészete (http://www.duzsitamas.hu/) Fürtike 2014 cuvée-je, mely egy magyar nemesítésű szőlőből az Ezerfürtű fajtából készült. Az Ezerfürtű a fajta a Hárslevelű és a Piros tramini kereszteződésével jött létre. A bor mind illatában mind ízében a frissességet hordozza. Beleszagolva a pohárba érezhetjük a friss, ropogós gyümölcsök határozott, de visszafogott illatát. Viszont kóstoláskor az illatban enyhén jelentkező gyümölcsök berobbantak a szájamba és minden ízlelőbimbómra egyszerre „mértek csapást”, kellemes csapást. Nagyszerű savgerinc bontakozott a tétel kortyolásánál. Szerintem óriási potenciál van ebben a borban. Szeretném jövőre és a következő években meg-megkóstolni ezt a csodás nedűt.

A másik bor, ami miatt érdemes volt részt venni az eseményen az Abasári Bormanufaktúra (https://www.facebook.com/bormanufaktura) Irsai Olivér 2014 fehérbora. Honlapjuk most van fejlesztés alatt (http://www.abasaribormanufaktura.hu/) és remélhetőlég hamarosan látogatható lesz. Az Irsai Olivér magyar eredetű fajta, a csabagyöngye és a pozsonyi fehér keresztezésével hozta létre Kocsis Pál 1930-ban. Mind illatában, mind ízében kellemes friss gyümölcsök, virágok jellemzik ezt a bort. Ezekhez a friss ízekkel nagyon jól harmonizál az enyhe sósság, ásványosság. Kóstoláskor az volt az érzésem, hogy nem iszom a poharam tartalmát, hanem beleharapok a friss, ropogós gyümölcsökben. Ezt könnyen iható és nagyon kellemes Irsai Olivért a harmonikus sav és alkohol jellemzik, mely alkalmas a társasági borozgatásra és társalgás mellé is. Remélem találkozom vele a boltok polcain is. 

kultúra_logo.jpg
KULTÚRA

A KultúraLaBor esemény zenei része a Voice&Guitar - Micheller Myrtill és Pintér Tibor – koncertje volt. A teremben, ahol az emberek kóstolták a borokat és hangosan beszélgetett, a párosnak hamarosan sikerült lehalkítani és magára vonni a figyelmet. Ezek után szinte már csak a zene hangjai uralkodtak a helységben. Jól nyomták.

Kövessétek a blogomat a jobb felső sarokban levő követés gombra kattintva és mindig értesülni fogtok az újdonságokról.    

kovetes.jpg

 

Akinek szüksége van további program ötletekre és segítségre a programjai megszervezésében keressen meg kulturalabor@gmail.com címen.

Várom az élménybeszámolókat.

Vágó László
043 Vágó László (3).jpg

Szólj hozzá