2018. júl 03.

Most egy borvidéket választottam

írta: László Vágó
Most egy borvidéket választottam

Neszmélyi borvidék kóstoló 2018

Amióta tematikus kóstolókra járok még nem sikerült eldöntenem, hogy a borvidéki vagy a szőlő- ill. borfajta tematika az izgalmasabb. Ezért elhalasztom a döntést és továbbra is látogatom a kóstolókat. Igyekszem minél több rendezvényre eljutni és minél többet kóstolni, és várom az „isteni szikrát” az igaziról. Ez alkalommal egy borvidéket választottam kóstolásom tárgyául, mert korábbi döntésemnél egy szőlő- ill. borfajtát, a KÉKFRANKOST helyeztem előtérbe.

Őszintén szólva nem az első kísérletem, hogy megismerjem a Neszmélyi borvidék borászait, borait. Elmentem Tatára, a II.Tavaszi Kvaterka-ra, ahol „megkóstolhattuk” mi termett a Neszmélyi Borvidéken 2017-ben. Igazán izgalmas tételeket kóstolhattunk (volna) az eseményen. Olyan nagy volt az érdeklődés és olyan kicsi volt kialakított helység, hogy egy idő után elfogyott a hely, a levegő. Becsületesen elismerem elmenekültünk a tömeg, a zsúfoltság elöl, mielőtt mozdulatlanságra kárhoztattattunk volna. Sajnos menekülésünk előtt csak néhány tételt sikerült megkóstolnom. Elnézést, de a kis merítés miatt senkiről és semelyik tételről nem írok. Csak néhány kép az eseményről.

A cikk apropója igazán a Neszmélyi borvidék kóstoló a Gellértben. Itt a körülmények sokkal jobbak voltak és ebben a kellemes környezetben a borászatok és boraik a kerültek a fókuszba. A borvidéki mustrára a következő 12 borász(at) jött el, akik kb. 61 bort vonultattak fel a közönségnek élvezkedésre (ABC szerint).
Bősze Pincészet (Ászár), Fülöp Pince (Nyergesújfalu), Gelbmann Szőlőbirtok (Süttő), Horváth Családi Pincészet (Tata), Kamocsay Ákos Prémium Borok (Hilltop Neszmély), Kostel Borház (Kesztölc), Nyitnikék Pincészet (Baj), Petőcz Pincészet (Ászár), Stróbl Borház (Baj), Szivek Pince (Kesztölc), Szöllősi Pincészet (Neszmély), Turay Családi Pincészet (Neszmély).

A felsorolással azt szeretném tudatosítani, hogy egy-egy borvidék soha sem egy települést képvisel a bortársadalomban. A Neszmélyi borvidék sem csak Neszmélyből áll, hanem ide tartozik Agostyán, Ászár, Baj, Dunaalmás, Dunaszentmiklós, Kesztölc, Kocs, Szomód, Tata is. Ennek népszerűsítésére és ismeretterjesztésre jött létre a BorჄssza Baráti Kör, mely szervezi a BorჄssza Borvidék Túrákat (BorჄssza Tokaji Túra, BorჄssza Egri Túra), melyekre mindenkit szívesen látunk.

A kitérő után térjük vissza Neszmélyi bormustrára. Nagyon szép, minőségi borokkal jelentkeztek a borászatok. Nem találkoztam oda nem illő borral. Úgy alakult, hogy a választék kb. harmadát, 21 tételt kóstoltam meg. De ezek igazán nagy élvezetet nyújtottak. Néhány tétel azok közül, melyek számomra kiemelkedők voltak. Bevallom különösen kedvelem a szűretlen, hordómintákat. Igaz ezek nem a palackba zárt nedűk végleges minőségét adják, de nagyon izgalmas ilyen „nem teljesen kész” tételeket kóstolni.

Szivek Pince Zöldveltelini 2017 (hordóminta)
Egy elragadó bor, mely illat és íz aromáiban nagyszerű élmény volt számomra. Illatoláskor azt vártam, hogy beleharapjak a friss gyümölcsökbe és a korttyal ez sikerült is.  

Stróbl Borház Olaszrizling 2017
Ez a tétel hordóban érlelték, mely igazán jót tett neki. Harmónikusan jelentkeznek a hordó és az olaszrizling jegyek, azt is mondhatom, támogatják egymást. Fiatal kora ellenére már komplexitást mutat. A közepes test és alkohol, a szép sav hosszú kellemes kesernyés korttyal búcsúztatja a kóstolót.

Stróbl Borház Sauvignon Blanc 2017
Azt hittem, hogy a sauvignon blanc már nem okozhat meglepetést. Azonban a Stróbl Borház 2017. évi sauvignon blanc tétele megtette. Egy pozitív kicsengésű „ördögi körbe” kerültem. Illat után alig vártam a kortyot. A korty után újra érezni akartam az intenzív virágos, gyümölcsös illat aromabombát.  Aztán kezdődött elölről. Még most is a „22-s csapdában” vergődnék, de (sajnos?) elfogyott a bor.

Kamocsay Ákos Merlot 2016
Ez a tétel számomra nagyszerű és kiemelkedő lezárása volt a Neszmélyi borkóstolónak. Köszönet azért, ahogy ez a bor mondott isten hozzá-dot, sőt viszontlátást nekem. Úgy sikerült elhagynom a kóstolót, hogy ez a már kissé érettebb merlot minden érzékszervemben elvarázsolt és elkísért hazáig. Sőt most is „kísért”. Nagyon szeretném újra kóstolni.

Ezért BorჄssza Baráti Kör fel új borvidék túrára! Legyen az egyik következő célpont a Neszmély borvidék.

altalanos_logo_felirat_03_zold_328-277.jpg

Magyar bort inni élvezet, magyaroknak dícsőség!

Vágó László
vagol_foto_382_480.jpg

Szólj hozzá